7 tips voor de implementatie van CRM-oplossingen

Het implementeren van een CRM-oplossing heeft een aanzienlijke impact op uw organisatie.

Het implementeren van een CRM-oplossing is essentieel als u uw bedrijf naar nieuwe hoogten wilt tillen met CRM. Een CRM-systeem is cruciaal voor het onderhouden van hoogwaardige klantrelaties en, uiteindelijk, voor het stimuleren van commercieel succes. Waar moet je dus rekening mee houden tijdens de implementatie om een soepel proces te garanderen? Op basis van onze ervaring als Salesforce-implementatiepartner hebben we 7 waardevolle tips verzameld om u op weg te helpen. Maak er gebruik van!

Definieer de toegevoegde waarde en blijf erop gefocust

Kies een systeem op basis van de waarde die het voor uw bedrijf zal opleveren, gezien het brede scala aan CRM-systemen dat beschikbaar is. Neem de tijd om deze waarde duidelijk te definiëren op uitvoerend niveau. Vragen die jij en je team jezelf kunnen stellen zijn onder andere: Streef je naar continuïteit of groei? Hoe definieer je groei? Bedrijven met groeiambities profiteren van Salesforce omdat het een schaalbaar systeem is.

Selecteer de implementatiepartner die aan uw behoeften voldoet

Wanneer u een CRM-oplossing overweegt, moet u beslissen of u deze intern wilt implementeren of de implementatie wilt uitbesteden. Deze beslissing hangt ervan af of u voldoende technische expertise in huis hebt, want de CRM-implementatie mag niet worden onderschat. Als u ervoor kiest om met een implementatiepartner samen te werken, zorg er dan voor dat deze over branchespecifieke kennis beschikt die relevant is voor uw bedrijf. Even belangrijk is een goede verstandhouding, want tijdens de implementatie heb je nauw contact.

Wees realistisch over het bepalen van tijdlijnen en budgetten

Ons advies is om voldoende tijd vrij te maken voor de CRM-implementatie. Het heeft invloed op de kernprocessen van klantgerichte organisaties. Daarom is het cruciaal om de juiste middelen toe te wijzen en voortdurend te evalueren of de tijdlijnen op schema liggen. Als je nieuwsgierig bent naar onze projectaanpak, bekijk dan onze projectmethodiek.

Ervoor zorgen dat het systeem door de gebruiker wordt geaccepteerd

CRM-systemen spelen een rol in elk aspect van klantcontact binnen een organisatie. Daarom is het van cruciaal belang ervoor te zorgen dat gebruikers het systeem omarmen. Eén manier om dit te bereiken is door trainingssessies te organiseren voor alle relevante medewerkers en hen voor te bereiden op hun rol binnen het systeem. We bieden bedrijven training en adoptieondersteuning.

Kies een flexibele CRM-oplossing

De flexibiliteit en schaalbaarheid van het CRM-systeem zijn van groot belang. Waarom? Omdat de markt snel evolueert en het consumentengedrag voortdurend verandert. Het systeem moet zich aan deze dynamiek kunnen aanpassen. Het zou zonde zijn als je kort na de implementatie zou moeten overschakelen naar een ander CRM-systeem omdat je huidige systeem niet schaalbaar is.

Ontwikkel je vaardigheden op het gebied van digitaal relatiebeheer voortdurend

We mogen niet vergeten dat Customer Relationship Management een dynamisch veld is dat voortdurend evolueert. Het is essentieel om op de hoogte te blijven van de nieuwste CRM-inzichten. Dit is ook een voordeel van samenwerken met een implementatiepartner: je doet een schat aan kennis op en een partner die op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast organiseert Salesforce meerdere (online) evenementen en webinars die je kunt bijwonen.

Begin na te denken over ondersteuning en service

Ondersteuning en service zijn misschien niet de eerste dingen waar je aan denkt bij de keuze van een CRM-systeem, maar ze zijn ongetwijfeld essentieel. Na de implementatie verschuift de focus naar de continuïteit van het systeem. De implementatie is succesvol afgerond en de software werkt goed. Als er echter iets misgaat, is het cruciaal om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Zorg er daarom voor dat je toegang hebt tot goede ondersteuning en service. Wanneer u kiest voor een implementatiepartner, kunt u hiervan verzekerd zijn. We bieden onze klanten altijd ondersteuning en service.

We hopen dat onze CRM-implementatietips u waardevolle inzichten hebben opgeleverd. De implementatie van een CRM-systeem vereist betrokkenheid en voorbereiding van het hele team. Overweegt u om een CRM-systeem zoals Salesforce aan te schaffen? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Als implementatiepartner informeert, traint en ondersteunt Intigris u tijdens de implementatie.

Bron:

7 tips voor de implementatie van een CRM-oplossing — Salesforce NL Blog