Wat we met zekerheid kunnen zeggen is dat het essentieel is om je voor te bereiden op de ontwikkelingen die verschillende kanalen zullen doormaken. Hoewel verkoopteams met de nieuwe technologieën niet met uitsterven worden bedreigd, heeft het traditionele verkoopmodel zijn tijd gehad. Maar wees niet bedroefd! We geven uw salesteam vier tips om uw KMO toekomstbestendig te maken:
Snelheid en efficiëntie zijn essentieel
Het verkoopproces wordt steeds ingewikkelder. Consumenten worden steeds beter geïnformeerd voordat ze zelfs maar een aankoop doen. Als u dit weet, moet u als verkoopteam op de hoogte zijn van het proces. Zorg ervoor dat er geen dag voorbij gaat zonder dat je hebt gereageerd op een vraag van een (potentiële) klant. Blijf daar consistent mee.
„Zorg ervoor dat je snel kunt aantonen dat je product of dienst waarde toevoegt”
Veel verkopers hebben slechts een korte tijd de aandacht van een potentiële klant. Op het moment dat ze met een probleem of uitdaging rondlopen, hebben ze je hard nodig. Als verkoopmedewerker is dit vaak je enige kans om minstens een deel van het probleem meteen aan te pakken.
Wees dus bereid om indringende vragen te stellen. Zo zorg je ervoor dat niet alleen de uitdaging snel wordt opgehelderd, maar ook dat je snel kunt aantonen dat (en hoe) je product of dienst waarde toevoegt. Kom snel ter zake. Stel relevante vragen, passend bij het probleem dat zich voordoet en de specifieke uitdagingen van (potentiële) klanten.
Houd je (virtuele) kantoordeur open, wat er ook gebeurt
Cijfers en verkopen gaan hand in hand. Naast cijfers is het menselijke aspect van verkoop nu nog belangrijker dan ooit tevoren. Een belangrijk onderdeel hiervan is intern overleg, of uw medewerkers nu thuis of op kantoor werken. Het zorgt ervoor dat het (management) team de nodige tijd vrijmaakt voor elkaar. Onthoud te allen tijde dat het de individuele medewerkers zijn die samen de bedrijfscultuur creëren! Het is belangrijk om regelmatig contact te houden, zodat iedereen de kans krijgt om gehoord te worden. Doe dit zo vaak mogelijk.
Digitalisering versnellen
Vertrouw ons: digitalisering is er om te blijven. Het is letterlijk het werk van de toekomst. Mensen zijn steeds meer gewend om dingen via digitale kanalen te consumeren. Dit zal de komende vijf jaar exponentieel toenemen. Het is daarom van het grootste belang dat uw salesteam hierop voorbereid is. Je moet er bijvoorbeeld zeker van zijn dat verkoopprocessen volledig kunnen worden aangepast om digitaal zaken te doen. Verschillende Salesforce-oplossingen voor het MKB kunnen u ondersteunen bij deze digitalisering.
Plan altijd tijd in om klantrelaties te verbeteren
Er zijn altijd genoeg mogelijkheden om relaties op te bouwen en te verbeteren, of je nu verkoopt aan bestaande klanten of nieuwe prospects. Het opzetten van een efficiënt verkoopproces betekent niet dat je je enkel op de ene klant richt en de andere verwaarloost. Het betekent dat je nadenkt over wat (potentiële) klanten nodig hebben en ervoor zorgt dat ze sneller antwoorden krijgen. Een efficiënt verkoopproces betekent dat je meer tijd en energie kunt investeren in het opbouwen van betere (klant) relaties. Die relaties worden uw onderscheidende factor ten opzichte van uw concurrenten. Het is daarom belangrijk om te focussen op het creëren van meer vertrouwen en betere relaties.
Bron:
5 verkoopstrategieën voor het MKB — Salesforce NL Blog