CRM is essentieel voor het MKB omdat het de efficiëntie verhoogt, communicatie (meer) persoonlijk maakt en leads beter analyseert. In deze blog bespreken we deze drie voordelen:
Efficiëntie verhogen
Een grote ergernis onder het MKB is de administratieve chaos. De contactgegevens zijn niet actueel, onjuist of zelfs verloren gegaan. Deze situaties zijn vervelend voor u, maar ook voor uw medewerkers en klanten. Tijd is kostbaar en je verliest op deze manier veel tijd.
Contactbeheer is een van de kernfunctionaliteiten van een CRM-systeem. Het systeem registreert alle contactmomenten en creëert zo een totaaloverzicht. Medewerkers kunnen (klant) rapporten bekijken, zodat er geen tijd meer verloren gaat bij het zoeken naar die gegevens. Rapporten kunnen eenvoudig binnen een team worden overgedragen. De klant profiteert van deze snelheid en duidelijkheid: ze hebben ook alle relevante informatie op één plek. Dit zorgt voor transparantie, omdat ze inzicht hebben in waar ze precies aan toe zijn.
Kortom: het verhoogt de efficiëntie door beter (klant) inzicht. Dit bespaart tijd en verbetert de bedrijfsvoering.
Persoonlijke communicatie naar de klant
Een CRM-oplossing zorgt ervoor dat de communicatie met elke klant persoonlijker wordt. Het systeem houdt de geschiedenis van klantcontact bij. Het volgen van je klanten is essentieel: het zorgt ervoor dat je op het juiste moment de juiste boodschap naar de juiste persoon kunt sturen, op basis van meetbare behoeften. Dit verbetert de interactie en verhoogt de conversie.
Natuurlijk zijn er veel manieren om contactgegevens of gesprekken met klanten vast te leggen, zoals in spreadsheets of op de ouderwetse manier met pen en papier. Maar die opties geven geen volledig beeld van de relatie met je klant. Met deze methode is het moeilijk om persoonlijke communicatie te creëren. Het handmatig invoeren van gegevens kost ook tijd (en geld).
Kortom: met een CRM-systeem kan je bedrijf alle contactgegevens, voorkeuren en geschiedenis van elke klant en lead opslaan. Zo houd en maak je het gesprek altijd persoonlijk, relevant en actueel.
Gegevensanalyse
Zonder een CRM-systeem is het moeilijk om interacties met prospects en klanten bij te houden, waardoor je verkoopkansen tijdig kunt opvolgen. Leads glippen door je vingers voordat je er zelfs maar een goed beeld van hebt.
Een CRM-systeem pakt dat probleem aan door rapporten en prognoses te genereren. Met die data-analyse kun je klanten beter targeten om je omzet te verhogen. Zo zorg je ervoor dat je een duidelijk beeld hebt van elke opportuniteit of lead: van de eerste informatieverzoek tot de uiteindelijke verkoop. Dit geeft je meer inzicht in de verkooppijplijn en het werk dat nog gaat komen.
Met het systeem kunnen verkoopmanagers via het systeem betrouwbare informatie bekijken, bijvoorbeeld om te controleren in hoeverre specifieke teamleden hun doelstellingen bereiken. Daarnaast kunnen de prestaties van teams, producten en campagnes in bredere zin worden bekeken. Deze analyses zorgen ervoor dat verkoopmanagers verbeteringen tijdig kunnen doorvoeren.
Ben je ervan overtuigd dat je als KMO een cloudgebaseerde CRM-oplossing wilt aanschaffen? Of twijfel je nog steeds of dit geschikt is voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!
Bronnen:
Waarom CRM een essentiële tool is voor het MKB — Salesforce NL Blog